بیست و یکمین جلسۀ گروه تخصصی متن برگزار شد

بیست و یکمین جلسۀ گروه تخصصی متن، چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ در دفتر مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران با حضور شانزده نفر از اعضا به‌‌صورت حضوری و برخط برگزار گردید.
در این جلسه ابتدا خانم دکتر شکری دستور جلسه را اعلام و سپس از آقای مهندس علی تارمیغ که به‌صورت برخط همراه گروه بودند، درخواست کردند که کارشان را با موضوع تأثیر امواج صوتی (نویز) بر روی بناهای تاریخی ارائه نمایند. در این ارائه آقای مهندس تارمیغ با بخش‌بندی کار در ابتدا به تعریف بناهای ارزشمند تاریخی اشاره و عوامل آسیب‌زا به آنها را برشمردند. سپس با اشاره به مقالاتی علمی، تأثیرات نویزها، کاربردهای شناخت فیزیکی صوت، راهکارهای کاهش نویز و تأثیرات آن، روش‌های حفاظت از بناهای تاریخی در برابر نویز و پدیدۀ خستگی را شرح دادند. در پایان نیز با جمع‌بندی موضوع بر تأثیر مخرب امواج صوتی بر بناهای تاریخی تأکید کردند.
برنامۀ بعدی جلسه، گزارش آقای دکتر ناصر نوروززاده چگینی از سفر اخیرشان به پاسارگاد بود. ایشان با اشاره به شاخص‌های سفر از جمله سرزمین و مردمان ساکن در هر سرزمین این نکته را ذکر نمودند که سفر برای آموختن و یادگرفتن، همچنین یادآوری؛ و آفرینش خاطره‌هاست. ایشان با ارائۀ عکس‌های مختلف از لحظات مختلف سفر و توضیح هر کدام به جنبه‌های مختلف نگاه و دیدگاه مسافر پرداختند. و سپس گزارش ویژۀ خودشان را از محوطه، بنای آرامگاه کوروش، و قسمت داخلی اتاق آرامگاه با عکس‌هایی دقیق از جزئیات، ارائه دادند.
برنامۀ سوم جلسه امروز ، ارائۀ خانم دکتر طاهره شکری با موضوع متن و میراث فرهنگی بود. خانم شکری با اشاره به هدف اصلی مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران یعنی «برافروختن آتش عشق به میراث فرهنگی در دل هر ایرانی»، در ابتدا به تاریخچۀ میراث فرهنگی در ایران و تشکیل وزارت میراث فرهنگی اشاره، سپس با تعریف میراث فرهنگی و شاخصه‌های تعریف آن، به ارزش‌های میراث فرهنگی، دلایل اهمیت آن و چرایی حفاظت از میراث فرهنگی پرداختند و بر ارتباط گروه تخصصی متن، هدف و کارکرد اصلی آن در ارتباط مستقیم با میراث فرهنگی تأکید کردند.
برنامۀ بعدی این جلسه، ارائۀ خانم مهندس نگین جنتی‌صفت با موضوع گذری بر مثنوی معنوی با هدف پیدا کردن اشعار مربوط به میراث فرهنگی بود. خانم جنتی‌صفت در این ارائه گزارشی از استخراج اشعار مرتبط با میراث فرهنگی از دفتر اول و دوم مثنوی معنوی دادند و پیشنهاد کردند که با توجه به مفاهیم اشعار می‌توان خروجی‌های مختلفی به صورت تصویر، متن، ارزش و یا ترکیبی از مواد مختلف را داشت‌.
در پایان جناب آقای دکتر حجت از همراهان و اعضای گروه خواستند که با همفکری و مشارکت بیشتر موضوعات مورد بحث را همراهی نمایند که با استقبال اعضا روبه‌رو شد و چند تن از اعضای حاضر در جلسه به‌صورت برخط، نظراتشان را عنوان نمودند.
جلسه بعدی این گروه تخصصی روز چهارشنبه ۲۸ تیر برگزار خواهد شد.

پیمایش به بالا