سی و یکمین جلسۀ گروه تخصصی کودکان و میراث در روز یکشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۳، ساعت ۹:۰۰ با شرکت هشت نفر از اعضا بهصورت حضوری و برخط در دفتر مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران برگزار شد. جلسه با خوشامدگویی مهندس مونا علویپور و اعلام دستور جلسه آغاز گردید.
در ادامه، مهندس هانیه دبیری، به عوامل مؤثر در آموزش مفاهیم میراث فرهنگی به کودکان پرداختند. ایشان در مورد رویکرد مناسب برای آموزش کودکان، راهکارهای مؤثر برای جذب کودکان به آثار تاریخی، تقسیمبندی آثار تاریخی بر اساس ویژگیهای بصری، تقسیمبندی سنی کودکان و روشهای انتقال مفاهیم میراث فرهنگی توضیحات مفصلی ارائه دادند. سپس یک نگارۀ ایرانی را بر اساس گروه سنی کودکان تحلیل نمودند. در ادامه به هوش چندگانۀ گاردنر و برنامۀ بازدید از موزه بر اساس نظریۀ هوشهای چندگانۀ هاوارد گاردنر پرداختند. دکتر مهدی حجت ضمن تحسین و تقدیر از خانم دبیری، بیان داشتند: آثار بعد وسیعی را شامل میشود. از آثار موزه تا آثار تاریخی (بناهای تاریخی) و از آنجاکه کودکان با هم متفاوت هستند، نحوه و نوع مواجهۀ کودکان با آثار و نوع بیان ارزشهای آثار به آنان متفاوت خواهد بود و برای بیان ارزشهای آثار به کودکان لازم است به نوع تفاوت کودک و نحوۀ مواجهه با آن توجه شود. سپس دربارۀ این تفاوتها و راهحلهای آن توضیحاتی را بیان داشتند و اعضا در این باره به بحث و گفتوگو پرداختند. مقرر گردید اثری انتخاب و بر اساس تفاوتهای کودکان و نوع مواجهه به بیان ارزشهای اثر پرداخته شود.
جلسۀ آتی گروه تخصصی کودکان و میراث روز یکشنبه، ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۳، از ساعت ۹ تا ۱۱ برگزار خواهد شد.